Tuesday, May 26, 2009

Apa Persiapan Kita?

Assalamualaikum wb dan Salam Sejahtera,

Sahabat-sahabat yang dihormati, apa persiapan kita? Satu persoalan yang sering diutarakan atau bermain diminda setiap orang. Tidak kira la persiapan untuk menghadapi pekerjaan kita, masa depan kita dan bermacam-macam lagi.

Apa persiapan kita? Untuk diri sendiri, keluarga tercinta, ibu bapa yang semakin dimamah usia dan mungkin saudara-saudara kita.

Adakah apa yang kita ada sekarang cukup untuk menampung kehidupan kita 10 tahun @ 20 tahun akan datang? Ya betul..setiap orang akan berkata aku ada KWSP, pencen, duit didalam bank dan saham tapi cukupkah untuk kita, isteri, anak-anak dan mungkin ibu bapa kita!

Ada juga yang menjawab, aku masih bekerja dan bergaji besar mampu untuk menyara hidup diri, isteri dan anak-anak tapi apa akan jadi bila sudah tidak bekerja, tidak mampu bekerja...Bagaimana dengan persekolahan anak-anak, perubatan hospital, belanja rumah dan sebagainya....mampukah kita?

Fikirkanlah...dengan menyertai takaful mengikut kemampuan kita, kita akan sekurang-kurangnya akan menyediakan sejumlah wang untuk keperluan keluarga andai kata kita sudah tidak mampu kelak. 

Fikirkanlah....banyak penyakit kritikal yang datang secara tiba-tiba yang memerlukan kos ribuan malah puluhan ribu RM untuk satu-satu pembedahan. Mungkin bukan sekarang tetapi masanya hanya ALLAH yang tahu.

Fikirkanlah....tanpa  persediaan yang rapi kemungkinan cita-cita anak-anak kita tidak kesampaian. Yuran, perbelanjaan harian dan banyak lagi kos yang perlu ditanggung untuk persekolahan anak-anak kita diperingkat tinggi.

Oleh yang demikian, bersedialah dari sekarang. Dengan sedikit caruman ke takaful mungkin dapat membantu menyediakan masa depan yang lebih baik untuk keluarga.

APA PERSIAPAN KITA? FIKIRKANLAH.......


No comments:

Post a Comment